ENG
  • Ученість — солодкий плід гіркого коріння.

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів

  • Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.

  • Важлива не кількість знань, а якість їх.

  • Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

  • Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

  • Бич людини - це уявлюване знання.

  • Знання - сила.

  • Знання - знаряддя, а не ціль.

  • Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Донбаська державна
машинобудівна академія

Останні новини

Перемога на Всеукраїнській історико-краєзнавчій конференції «Південно-Східна Україна: зі стародавності у ХХІ століття»
1.jpg

ХVІІ Всеукраїнська історико-краєзнавча конференція учнівської та студентської молоді «Півд...

Четвер, 19 грудня 2024
Медіагрупа «Академія» – 25 років натхненної роботи
000.jpg

17 грудня медіагрупа «Академія» вважає своїм днем народження, бо саме в цей день 25 років тому в...

Вівторок, 17 грудня 2024
Всеукраїнська конференція «Мій рідний край, моя земля очима сучасників» об’єднала учнівську та студентську молодь з усієї України
1.jpg

ХV Всеукраїнська краєзнавча конференція учнівської молоді «Мій рідний край, моя земля очим...

Понеділок, 16 грудня 2024
Рада студентського самоврядування ДДМА взяла участь у зустрічі з Міністром освіти і науки України
2.jpg

У Києві в стінах Міністерства освіти і науки України відбулася офіційна зустріч представників ор...

П'ятниця, 13 грудня 2024
Чи можуть чоловіки-студенти і викладачі виїжджати за кордон
1.jpg

На сайті ДДМА публікується багато запрошень на конференції, навчання, стажування, зокрема за кор...

Четвер, 12 грудня 2024

На листопадовому засіданні Вченої ради ДДМА

1.jpg

На листопадовому засіданні Вченої ради Донбаської державної машинобудівної академії були заслухані питання роботи з науковою молоддю, яка, уже сьогодні, є носіями надійного технічного майбутнього України, присвоєння вчених звань викладачам Академії та інші.

З доповіддю про роботу з обдарованими здобувачами вищої освіти у 2023–24 н.р., ефективність роботи аспірантури і основні завдання на новий навчальний рік виступив проректор з наукової роботи, управління розвитком та міжнародних зв’язків Михайло Турчанін.

Михайло Анатолійович підкреслив, що кафедрами Академії здійснювались необхідні заходи щодо виконання Програми індивідуальної підготовки обдарованих здобувачів вищої освіти. Відповідно до наказу по Академії від 2.10.2023 р. № 07-24 «Про формування контингенту здобувачів, залучених до Програми індивідуальної підготовки обдарованих здобувачів вищої освіти» до Програми на 2023–24 н.р. включено 131 здобувач, що складає 12% від їх загальної чисельності.

Надалі проректор спинився на докладному аналізі напрямів роботи зі здобувачами освіти.

 

Про роботу з обдарованими здобувачами вищої освіти

До Програми залучені здобувачі, які проявили здібності творчого характеру при навчанні. Наукові керівники призначені, як правило, з числа провідних науковців і викладачів Академії, серед яких професорів – 21 % від загальної кількості керівників, доцентів – 56 %,  викладачів – 19 %, асистентів – 4 %. Кожному здобувачу визначений напрям наукової роботи, розроблений індивідуальний план, що містить загальний план роботи здобувача і план роботи на поточний навчальний рік. Загальний план роботи здобувача-учасника Програми складається з завдань на навчальну роботу і науково-дослідну роботу з зазначенням очікуваних результатів.

У звітному році Всеукраїнська студентська олімпіада не проводилась. Здобувачі Академії взяли участь у I відбірковому обласному та ІІ відбірковому всеукраїнському етапах студентської першості України з командного програмування ІСРС-Ukraine-2024 – відповідно 34 і 16 учасників, у міжнародній студентській олімпіаді в сфері інформаційних технологій «IT-Universe-2024» з дисципліни «Управління ІТ-проєктами» (м. Київ) – 7 учасників, у змаганнях Кубку України з програмування (м. Харків) – 7 учасників. Здобувачі-учасники Програми складали 39% від загальної чисельності членів олімпійських команд (у 2022–23 н.р. – 26%). Отримано три нагороди в командному змаганні (здобувачі гр. ІСТ-22-1 – ІІІ місце, керівник – доцент Мельников О. Ю., здобувачі гр. КН-23-1м і КН-24-1м – два ІІІ місця, керівник – старший викладач Міхєєнко Д. Ю.). Таким чином, здобувачі-учасники Програми отримали 75% від загальної кількості нагород (у 2022–23 н.р. – 60%).

На виконання листа Державної установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти i науки України від 6.11.2023 N›21/08-1948 «Про проведення Всеукраїнської студентської олімпіади та Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузей знань i спеціальностей у 2023–2024 навчальному році» в березні 2024 року в Академії проходив Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт в один тур. У конкурсі взяли участь 69 наукових робіт здобувачів у 14 секціях. Конкурсна комісія відзначила 36 наукових робіт як переможців і призерів. З них 21 нагорода отримана учасниками Програми.

Здобувачі Академії взяли участь у конкурсах всеукраїнського і міжнародного рівнів. На Всеукраїнському конкурсі «Інформаційні технології в науці та виробництві» (м.  Херсон) нагороджено одну роботу (Дипломом ІІІ ступеня – Капелещук А., гр. СА-22-1маг, науковий керівник – доцент Мельников О. Ю.). На Всеукраїнському конкурсі творчих робіт «Національно-патріотичне становлення молоді» з нагоди відзначення Дня Соборності України (м. Київ) нагороджена одна робота (Дипломом ІІІ ступеня – Бородай С., гр. ПЛ-20-1, науковий керівник – доцентка Стешенко Н. Л.). На міжнародному конкурсі «Комп’ютерна графіка та вебдизайн «CreDiCo-2023» (м. Суми), у номінації «Вебдизайн. Графічне оформлення», нагороджена одна робота (Дипломом І ступеня – Денисенко В., гр. СА-20-1, науковий керівник – доцентка Нечволода Л. В.). На конкурсі «Роботи з нами, роботи навколо нас», у рамках міжнародної студентської олімпіади «IT-Universe-2024» (м. Київ), нагороджена одна робота (Дипломом ІІІ ступеня – Малиновський М., гр. КН-23-1м, науковий керівник – асистент Коваленко А. К.). Частка учасників Програми серед здобувачів, які отримали нагороди на конкурсах, склала 61% (у 2022–23 н. р. – 65%).

Здобувачі Академії, у тому числі і здобувачі-учасники Програми, беруть участь у виконанні НДР, що виконуються на кафедрах викладачами в другій половині робочого дня. На окремих кафедрах спостерігається зниження активності здобувачів-учасників Програми в підготовці публікацій. Відсутні публікації в співавторстві з учасниками Програми на кафедрах ОТЗВ, ТОЛВ. Хороших результатів досягла кафедра ІСПР, де на одного учасника Програми у звітному році припадає 3 публікації, по кафедрі КМСІТ – 2 публікації. За результатами діяльності в навчальному році, що минув, відсутні заявки на винаходи та корисні моделі в співавторстві зі здобувачами.

У поточному навчальному році збільшилась частка здобувачів-учасників Програми серед загальної кількості прийнятих до магістратури. Відсоток таких здобувачів становить 22% (у 2023/24 – 17%). Доля учасників Програми серед осіб, які вступили до аспірантури ДДМА за останні роки становить: 2019 – 23%; 2020 – 33%; 2021 – 31%; 2022 – 24%; 2023 – 40%. У 2024 році випускники-учасники Програми до аспірантури не вступали.

 

Про ефективність роботи аспірантури і докторантури

Освітня діяльність на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти в Академії ліцензована за 11 спеціальностями. Підготовка докторів філософії у 2023–2024 навчальному році здійснювалась за 7 спеціальностями: 051 «Економіка», 073 «Менеджмент», 131 «Прикладна механіка», 132 «Матеріалознавство», 133 «Галузеве машинобудування», 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка», 232 «Соціальне забезпечення».

План прийому ДДМА до аспірантури на 2024 рік складав 17 місць державного замовлення за денною формою здобуття освіти. МОНУ надало 12 місць для підготовки за денною формою здобуття освіти до аспірантури.

Заяви для вступу до аспірантури і участі у вступних іспитах подало 25 осіб. За результатами іспитів зараховано 14 осіб: 13 осіб на денну форму здобуття освіти (12 осіб за державним замовленням і 1 особа за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб) та 1 особа на вечірню форму здобуття освіти за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб. Усі особи, з числа зарахованих до аспірантури не є випускниками магістратури Академії 2023–2024 навчального року. Захистів дисертацій за звітний рік не було.

Докторантура в Академії функціонує за 6 спеціальностями. До докторантури на новий навчальний рік прийому не було. У 2024 році докторантуру закінчила 1 особа.

 

Основними завданнями з підвищення ефективності роботи аспірантури на поточний навчальний рік є:

  • забезпечити виконання всіма учасниками освітньо-наукового процесу «Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах)», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 261 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 2023 р. № 502), «Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 р. № 44, та Постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 2024 року № 507 «Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України з питань підготовки та атестації науково-педагогічних і наукових кадрів»;
  • проаналізувати структурні компоненти, зміст та відповідність вимогам законодавства освітньо-наукових програм та здійснити їх перегляд для успішного проходження акредитації в поточному і наступному навчальних роках, для цього: вдосконалити навчальні плани в контексті набуття здобувачами компетентностей відповідно до Національної рамки кваліфікацій, практичної підготовки, соціальних навичок (soft skills), загальнонаукових і мовних компетентностей, універсальних навичок дослідника; підвищити якість методичного забезпечення дисциплін циклу загальної та професійної підготовки аспірантів і забезпечити повне представлення відповідних навчально-методичних матеріалів на платформі MOODLEDDMA для якісного проведення освітнього процесу в умовах дистанційної освіти; забезпечити необхідний рівень, форми і методи навчання й викладання; забезпечити відповідність контрольних заходів і критеріїв оцінювання знань здобувачів принципам академічної доброчесності; забезпечити відповідність кадрового складу кваліфікаційним вимогам, визначеним Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності; забезпечити реалізацію принципів навчання через дослідження відповідно до наукових інтересів аспірантів; належним чином висвітлювати змістовну і нормативну складові освітньо-наукових програм на сайті Академії і інформаційних ресурсах кафедр. При виконанні цього завдання керуватись Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності» від 30 грудня 2015 р. №1187 із змінами від 31.10.2023 р., Положенням про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 11 липня 2019 р. №977 і методичними рекомендаціями НАЗЯО;
  • ефективно скерувати завдання наукової складової Індивідуальних планів підготовки аспірантів на виконання літературних, експериментальних, аналітичних і теоретичних досліджень в умовах вимушеної відірваності від лабораторно-технічної бази кафедр і їх філій на підприємствах. При виконанні цього завдання додержуватись того, що рішень про припинення освітнього процесу і наукової діяльності переміщених закладів вищої освіти (у тому числі таких, дослідницька база яких пошкоджена внаслідок збройної агресії російської федерації) на період правового режиму воєнного стану не приймалося. Тому, саме заклади вищої освіти забезпечують підготовку здобувачів ступеня доктора філософії і мають відповідні інструменти для вирішення організаційних питань;
  • впровадити ретельний контроль на всіх рівнях Академії за ритмічним і ефективним виконанням Індивідуальних планів роботи аспірантів, об’єктивністю атестації результатів їх діяльності на кафедрах і факультетах, а також за своєчасним представленням дисертаційних робіт до разових спеціалізованих вчених рад. При виконанні цього завдання додержуватись вимог Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), згідно з якими аспірант зобов’язаний виконати всі вимоги освітньо-наукової програми, зокрема здобути теоретичні знання, уміння, навички та інші компетентності, достатні для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та / або дослідницько-інноваційної діяльності, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, а також провести власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та / або практичне значення, та захистити дисертацію протягом строку навчання в аспірантурі;
  • провести у поточному навчальному році акредитацію трьох освітньо-наукових програм і підготувати інші ОНП до акредитації в наступному навчальному році.

 

Вчена рада визнала роботу з обдарованими здобувачами вищої освіти та роботу аспірантури задовільною і постановила:

Завідувачам загальноосвітніх і загальнотехнічних кафедр забезпечити залучення до наукової роботи обдарованих здобувачів з молодших курсів. Науковим керівникам забезпечити творчий підхід при виконанні обдарованими здобувачами робіт у рамках Програми.

Керівникам наукової роботи на рівні підготовки бакалаврів розробляти плани роботи з урахуванням вимог подальшого успішного вступу здобувачів-учасників Програми до магістратури. Підвищити рівень наукового доробку (дослідження за темою, опубліковані роботи, мовна підготовка та ін.) і якість підготовки магістрів до вступу до аспірантури.

На засіданнях факультетських рад розглядати хід виконання Програми роботи з обдарованими здобувачами вищої освіти.

Забезпечити участь здобувачів вищої освіти в студентських інтелектуальних змаганнях всеукраїнського і міжнародного рівнів та участь наукових проєктів здобувачів у всеукраїнських і міжнародних конкурсах на здобуття грантів, стипендій, премій тощо. Забезпечити участь здобувачів-учасників Програми з доповідями в роботі «Щорічної конференції науково-педагогічних працівників і здобувачів вищої освіти ДДМА» і в роботі конференцій різних рівнів, організатором яких є Академія.

Підготувати змістовну і нормативну складові освітньо-наукових програм для успішного проходження акредитації в поточному і наступному навчальних роках.

Науковим керівникам та науковим консультантам дисертаційних робіт підвищити відповідальність за своєчасне представлення дисертацій до захисту.

 

Вчена рада ухвалила рішення щодо присвоєння Акімовій Олені Володимирівні вченого звання професора кафедри обліку, оподаткування та економічної безпеки.

 

Вчена рада ухвалила рішення щодо присвоєння Гейтенку Владиславу Володимировичу вченого звання доцента кафедри фізичного виховання і спорту.

 

Вчена рада рекомендувала до видання:

збірники наукових праць:

  • Матеріали II Всеукраїнської наукової конференції «Педагогіка й сучасні аспекти фізичного виховання»;
  • Нейромережні технології та їх застосування НМТіЗ-2023: збірник наукових праць XXII Міжнародної наукової конференції «Нейромережні технології та їх застосування НМТіЗ-2024»;

монографію:

  • Ковальов В. Д., Васильченко Я. В.; Шаповалов М. В.; Манохін А. С. Обробка імпульсним магнітним полем твердосплавного різального інструменту : монографія.

навчальні посібники:

  • Акімова О. В., Дубинська О. С. Аналіз господарської діяльності : навчальний посібник для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування»;
  • Свинаренко Т. І., Гаврікова А. В. Soft skills: теорія і практика : збірник тестових завдань для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» і 076 «Підприємництво та торгівля» всіх форм навчання.

 

На цьому Вчена рада листопадове засідання завершила.

Підготував Вячеслав Медведєв