ENG
  • Ученість — солодкий плід гіркого коріння.

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів

  • Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.

  • Важлива не кількість знань, а якість їх.

  • Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

  • Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

  • Бич людини - це уявлюване знання.

  • Знання - сила.

  • Знання - знаряддя, а не ціль.

  • Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Донбаська державна
машинобудівна академія

Останні новини

«Срібло» на Чемпіонаті України з класичного пауерліфтингу
5.jpg

Чемпіонат України 2024 року з класичного пауерліфтингу серед вихованців дитячо-юнацьких спортивн...

Вівторок, 19 листопада 2024
Викладачі Академії – серед розробників та рецензентів ЄФВВ-завдань предметного тесту з інформаційних технологій – 2024
1.jpg

Цьогоріч викладачі Донбаської державної машинобудівної академії – канд. техн. наук, доцент...

Понеділок, 18 листопада 2024
З Міжнародним днем студентів!
2.jpg

Дорогі наші здобувачі освіти! Щиро вітаємо вас із Міжнародним днем студентів – святом знан...

Неділя, 17 листопада 2024
Студрада ДДМА вітає здобувачів освіти Академії з Днем студента та запрошує взяти участь у тематичній онлайн-грі
1.png

Шановні студенти Донбаської державної машинобудівної академії! Рада студентського самоврядування...

Неділя, 17 листопада 2024
Після Фестивалю «Sikorsky Challenge» знову запрошує на навчання
6.png

Післявоєнна відбудова України має базуватися на швидкому та ефективному впровадженні інноваційни...

П'ятниця, 15 листопада 2024

Української мови в освітньому середовищі стає менше

3.jpg

Такого висновку дійшла Державна служба якості освіти за результатами моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році. Подібний моніторинг Державна служба якості освіти проводить уже третій рік поспіль, і цьогорічні висновки доволі невтішні, якщо не сказати загрозливі.

В онлайн-анкетуванні взяли участь 7031 школяр (79% – з міста / селища, 21% – з села), 18 788 батьків / законних представників здобувачів освіти і 4000 вчителів. Охоплена кількість закладів – 121 (85 – у міській і 36 – у сільській місцевості) з усіх областей України.

Загальний висновок: українська мова потребує комплексного посилення. Так якщо після початку повномасштабної війни учасники освітнього процесу почали активніше використовувати українську мову, то тепер зафіксовано зворотну реакцію, особливо в тому, що стосується позакласної діяльності. Якщо торік кожен п’ятий розмовляв на перерві російською, то цьогоріч – уже кожен третій. Хоч, звісно, регіонально ця частка різниться. За межами школи менше 40% спілкуються винятково українською мовою, а 20% – українською і російською однаковою мірою. І, звісно, треба враховувати співвідношення мовної ідентичності та мовної практики. Так на Заході України серед респондентів 95% визнає українську мову рідною, тоді як на Сході – 56%.

Загалом в Україні, вочевидь і через міграційні процеси, за останні два роки зменшилася частка школярів, які вважають українську мову рідною:

  • у 2021–2022 навчальному році про це заявили 82% учнів / учениць;
  • у 2022–2023 навчальному році – 91% учнів / учениць;
  • у 2023–2024 навчальному році – 74% учнів / учениць.

Водночас результати моніторингу показують те, що учні / учениці стали менше спілкуватися в інтернеті українською. Якщо співставити результати торішні з 2021–2022 навчальним роком, то частка старшокласників, які спілкуються українською, збільшилася на 9%, у цьому році – зменшилася на 6% порівняно з минулим навчальним роком. І так само, порівняно з минулим роком, зменшилася кількість старшокласників, які послуговуються тільки українськомовним контентом – з 43% до 32%. Цікаво, що і педагоги теж почали менше використовувати українську онлайн – з 80% до 77%.

Серед причин такого зниження Державна служба якості освіти зазначає такі:

  • проявляється суспільна інерція після гострої реакції на російське вторгнення;
  • попри значне зменшення кількості тих школярів, мова освітнього процесу яких не є українською, мовне середовище в родині та поза школою залишилося двомовним;
  • засновники закладів освіти, як і керівники шкіл, не виконали в повному обсязі минулорічні рекомендації Державної служби якості освіти та Уповноваженого щодо заходів із забезпечення функціонування української мови як в освітньому процесі, так і поза ним, зокрема щодо пропозицій батьків створити мережу мовних курсів.

Утім, серед позитивних висновків є те, що батьки школярів стали більш консолідованими у підтримці державної мови в усіх сферах свого життя. Збільшилася частка вчителів, які вважають, що діти вільно володіють українською мовою, і так само стало більше старшокласників, які оцінюють свій рівень володіння мовою як вільний.

Серед чинників, які негативно впливають на використання учнями / ученицями державної мови вони називають такі:

4.jpg

На думку ж батьків учнів / учениць, є такі п’ять головних факторів, які ускладнюють використання дітьми української мови в публічному житті:

5.jpg

Тож це зниження показників застосування української мови в освітньому середовищі, за висновками Державної служби якості освіти, вказують на необхідність вжити невідкладних заходів для підвищення ефективності державної мовної політики у сфері освіти.

6.jpg

Зміни у функціонуванні української мови, які засвідчив цей моніторинг, – це тривожний дзвіночок для всіх, хто відповідальний за статус української мови в України. І якщо нашої мови стає менше в країні, то вочевидь й Україна стає менш українською, тож етноцид і лінгвоцид, який провадить наш ворог, досягає своєї мети. І нам укотре потрібна консолідація, щоб вижити, а українська мова, як показує моніторинг, потребує постійної підтримки і популяризації, це постійний процес, у якому не можна робити послаблень і тим паче пауз, бо всі вони рівноцінні смерті, смерті мови і відповідно і народу.

Зі звітом про результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році можна ознайомитися за посиланням.

А також пропонуємо подивитися презентацію результатів моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої у 2023–2024 навчальному році.

За матеріалами Державної служби якості освіти
і Українського тижня