ENG
  • Ученість — солодкий плід гіркого коріння.

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів

  • Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.

  • Важлива не кількість знань, а якість їх.

  • Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

  • Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

  • Бич людини - це уявлюване знання.

  • Знання - сила.

  • Знання - знаряддя, а не ціль.

  • Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Донбаська державна
машинобудівна академія

Останні новини

Як вишукано та красиво говорити українською
1.png

21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Мова – це більше, ніж слова. Це пам&...

П'ятниця, 21 лютого 2025
Одинадцяті роковини Майдану
1.jpg

20 лютого 2025 року минає 11 років від дня масових розстрілів Небесної Сотні на Майдані. Крім то...

Четвер, 20 лютого 2025
19 лютого – День Державного Герба
1.jpg

Державний Герб України – офіційний символ нашої держави, один із трьох державних символів Україн...

Середа, 19 лютого 2025
Галина Клименко – науці, освіті та розвитку машинобудування
2.jpg

18 лютого 2025 року відзначає свій ювілей доктор технічних наук, професор, видатний науковець і ...

Вівторок, 18 лютого 2025
Вічна пам’ять Герою
 у рамці.jpg

Наша земля втратила справжнього захисника, воїна світла і честі – Олександра Плотнікова. В...

Понеділок, 17 лютого 2025

Зменшення навчального навантаження на викладачів і дебюрократизація МОН

1.jpg

Верховна Рада України ухвалила закон про підтримку наукової роботи в закладах вищої освіти. Ініціативні та інноваційні викладачі – основа нової системи вищої освіти. В аудиторії має з'явитися більше практиків, а викладачам-науковцям має вивільнитися більше часу і ресурсів для досліджень, результатами яких вони зможуть ділитися зі студентами. У поєднанні з уже ухваленим Законом України «Про індивідуальні освітні траєкторії» результатом цих ініціатив стане те, що у студентів зʼявиться більше вибору предметів (спеціальних курсів). Таким чином поліпшиться якість вищої освіти в кожному закладі і системі загалом, – зазначають у МОН.                                                                                           

Серед основних нововведень:

  • зменшення навчального навантаження з чинних 600 годин до 400–500 годин у рік, залежно від обсягу наукової роботи, що виконує науково-педагогічний працівник (НПП). Облік годин наукової роботи НПП заклади ведуть самостійно в межах своєї автономії, а закон визначає межі (у відсотках) співвідношення трьох основних компонентів посадових обов’язків викладача: наукової, навчальної та організаційно-методичної роботи.
  • стимулювання наукової роботи в університетах. Скорочення обов’язкового навчального навантаження наблизить українську систему вищої освіти до практики навантаження викладачів ЗВО у країнах ЄС. Крім цього, передбачається запровадження гнучких стимулів та гідних винагород для науково-педагогічних працівників, а не імітацію науки (вимог так званих «статей для галочки»).
  • можливість проводити наукову роботу в обсязі не менше ніж 30% свого оплачуваного робочого часу і обмеження навчального навантаження до 30% загального робочого часу. Викладачі, які не хочуть проводити наукову роботу зможуть визначити максимальне навчальне навантаження в обсязі не більше ніж 60% їхнього робочого часу, перейшовши у статус педагогічного працівника.

Роль педагогічних працівників у закладах вищої освіти – важлива. Вимагати від них імітувати наукову роботу – неправильно і некорисно. Зазвичай це викладачі-практики, які надають студентам актуальні професійні знання, а також викладачі іноземних мов, яким необов'язково проводити наукові дослідження.

Важливе уточнення: закон набуде чинності лише після його підписання Президентом України. Оскільки суттєва кількість університетів уже визначила навантаження на наступний навчальний рік, зміни до навантаження стануть можливими лише після вступу цього закону в силу.

Про законопроєкт 9601

Також Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроєкт про дебюрократизацію частини процесів у МОН.

Відповідно до Національної антикорупційної програми орган, що встановлює умови ліцензування, не може бути тим самим, що контролює їхнє виконання. Тому законопроєкт передбачає передання функції ліцензування освітньої діяльності від МОН до Державної служби якості освіти. МОН і надалі формуватиме ліцензійні умови, однак не матиме повноважень здійснювати державний нагляд за їхнім дотриманням.

Функцію присвоєння вчених звань від МОН пропонується передати до закладів вищої освіти, у яких працюють відповідні науково-педагогічні працівники. Нині вчені звання доцента, професора і старшого дослідника присвоюють вчені ради університетів та наукових установ, а далі ці рішення затверджує Атестаційна колегія МОН, що, фактично, є зайвою бюрократичною формальністю. Положення законопроєкту передбачають, що вчені звання будуть присвоювати безпосередньо заклади своїм співробітникам, а інші заклади (якщо є потреба) зможуть визнавати ці звання (без втручання міністерства).

Крім цього, буде оптимізовано процеси приймання на навчання іноземців та осіб без громадянства до закладів фахової передвищої, вищої освіти через цифровізацію цих процесів за допомогою Єдиної міжвідомчої інформаційної системи України.