1. Вступ
Програма визначає стратегію пріоритетного розвитку системи освіти, заходи її реалізації в регіоні і спрямовані на рішення завдань розвитку системи освітніх послуг регіону на основі досвіду роботи з підприємствами і навчальними закладами різного рівня Донбаської державної машинобудівної академії та Навчально-науково-виробничого комплексу „Спеціаліст” (ННВК), а також з урахуванням Програми перспективного розвитку ННВК.
2. Стан безперервної освіти і підготовка кадрів для регіону та передумови створення Програми
Розвиток виробничого потенціалу регіону, його структурна перебудова, застосування та розвиток сучасних наукоємних виробничих технологій багато в чому визначені кадровим потенціалом регіону.
В умовах сприятливої кон’юктури, що створюються у виробничій сфері і сфері обслуговування, з’являються стримуючі фактори, передусім пов’язані з нестачею кваліфікованих спеціалістів. Особливо гостро постає проблема з інженерними кадрами у виробничій сфері.
Інженерний корпус промислових підприємств різко скоротився в результаті природного старіння і вимушених звільнень.
Проявилась тенденція регіоналізації освіти, що різко скоротило приплив на підприємства регіону молодих спеціалістів, що пройшли підготовку в інших вузах, інших наукових школах, а також спектр необхідних спеціальностей.
Продовжується відплив з власної ініціативи з регіону на навчання до ін-ших вузів частини обдарованих випускників шкіл, які, як правило, назад не повертаються, а також від’їзд із регіону випускників – молодих спеціалістів з вищою освітою до інших регіонів і до Росії.
Інтеграційні процеси в освітній сфері у зв’язку з Болонською угодою, будучи в цілому позитивним явищем напочатку, можуть ще більше загострити кадрову проблему в регіоні.
Рішення кадрової проблеми підприємств ефективність і якість підготовки спеціалістів різної кваліфікації стають стратегічними факторами економіки регіону.
Донбаська державна машинобудівна академія (ДДМА) є однією з основ-них ланок формування єдиного простору якісного кадрового і наукового забезпечення підприємств регіону, оскільки розвивається як регіональний освітній комплекс і має певні результати у цьому напрямі.
У теперішній час ДДМА є основним постачальником інженерних кадрів у низки основних машинобудівних спеціальностей для багатьох підприємств регіону. Якісна підготовка спеціалістів забезпечується тим, що академія:
- є ВНЗ 1У рівня акредитації з відповідним науковим і кадровим потенціалом, потужною лабораторною базою;
- забезпечує підготовку спеціалістів у тісному зв’язку з провідними ма-шинобудівними підприємствами регіону;
- сформувала освітній комплекс, учасниками якого є академія, промислові підприємства, технікуми, училища, ліцеї, гімназії, загальноосвітні школи та за-клади позашкільної роботи;
- реалізує багатоступневу систему підготовки бакалаврів, спеціалістів, магістрів, кандидатів і докторів наук;
- реалізує систему безперервної освіти на основі інтегрованих навчальних планів „технікум-ВНЗ-післявузівська підготовка”;
- сформувала систему роботи з обдарованими учнями у межах регіонального відділу Малої академії наук з науково-промислового профілю;
- забезпечує систему роботи з обдарованими студентами з метою індивідуальної підготовки за наукоємними напрямами інженерної та наукової діяльності;
- реалізує комплексну програму профорієнтаційної роботи, що охоплює як широкий спектр довузівської підготовки, так і роботу з пропаганди можливостей академії в регіоні;
- упроваджує сучасні освітні технології, включаючи кредитно-модульну (в межах Болонського процесу) та дистанційну;
- має розвинуту структуру навчально-консультаційних центрів у 13 містах регіону, що забезпечує надання освітніх послуг у місцях компактного проживання студентів;
- забезпечує післявузівську підготовку спеціалістів та підвищення їх кваліфікації на підприємствах регіону і підготовку спеціалістів за поглибленими освітніми програмами, а також підготовку за двома спеціальностями та низкою спеціалізацій;
- нарощує зв’язки з ВНЗ України щодо сумісної підготовки за спеціальностями, відсутніми в академії, але затребуваними підприємствами регіону;
- орієнтована на інтеграційні зв’язки з підприємствами та організаціями регіону, зокрема створені і ефективно працюють 22 філії випускаючих кафедр на під-приємствах і в організаціях Донбасу;
- розвиває фундаментальні і прикладні науково-дослідні роботи, що здатні створювати спільно з працівниками промислових підприємств регіону наукоємні конкурентоздатні виробництва з випуском високоякісної продукції.
Стратегія безперервної освіти повинна базуватися на співробітництві влад, керівників підприємств і загальних організацій, оскільки саме вони найближче пов’язані з інтересами й потребами окремих громадян та товариств.
Зберігаючи й розширюючи обсяг підготовки фахівців з вищою та серед-ньою освітою в умовах переходу до ринку, Донбаська державна машинобудівна академія та учасники Навчально-науково-виробничого комплексу „Спеціаліст”, а також навчально-консультаційні центри ДДМА формують корпус конкурентоздатних фахівців для підприємств регіону і багато в чому сприяють збереженню і підвищенню інтелектуального потенціалу, зниженню рівня соціальної напруженості в регіоні та зменшенню безробіття, в першу чергу серед молоді.
Здійснюється диверсифікація освітніх програм професійної освіти з ме-тою створення різних траєкторій підготовки фахівців, більшого розмаїття й розширення асортименту пропонованих освітніх послуг з орієнтацією на програми перспективного розвитку міст і підприємств регіону.
Сформувавши авторитетні наукові школи, Донбаська державна машинобудівна академія продовжує роботу відповідно до науково-технічних та інноваційних програм.
3. Проблеми освіти
Розвиток освіти відбувається у складній ситуації. На діяльність освітніх закладів дестабілізуючий вплив чинить ціла низка факторів:
- має місце соціальна й економічна нестабільність у суспільстві, а також гострий дефіцит фінансових коштів у зв’язку з перехідними процесами в економіці;
- зберігається низька престижність освіти в цілому та вищої, зокрема;
- посилюються проблеми розриву рівнів загальної освіти та вищої професійної освіти;
- протягом ряду років зменшується кількість випускників середньої школи, здатних витримати вступні іспити у вищі навчальні заклади без додаткової пі-дготовки, а також тих, які здатні посилено працювати, здобуваючи знання;
- у цілому залишається проблемою кадрове забезпечення конкурентоздатних підприємств і виробництв;
- з’являється необхідність у координації та удосконаленні взаємодії освітніх закладів різного рівня та підприємств, у нових формах взаємодії ВНЗ з органі-заціями промисловості, дослідними й експериментальними базами, що веде до підвищення якості навчального процесу та передусім практичної підготовки майбутніх фахівців.
Необхідно забезпечити комплекс заходів для збереження потенціалу педагогічних та науково-педагогічних працівників освітніх закладів, а також наукових шкіл і напрямів науково-технічнічної діяльності в регіоні.
З’являються нові форми взаємодій Донбаської державної машинобудівної академії. Забезпечення потреб громадян, що проживають у малих населених пунктах й особливо в сільській місцевості, на отримання якісної освіти є особливо великою проблемою.
Викликає стурбованість значне збільшення в регіоні кількості недержав-них вищих навчальних закладів, їх філій, що не мають необхідної навчальної бази, кваліфікованих професорсько-викладацьких кадрів і досвіду роботи в регіоні.
У цілому в регіоні скорочується надання послуг, пов’язаних із заняттями науково-технічною творчістю школярів як бази професійної орієнтації випускників шкіл у промисловій частині України.
З позицій соціально-економічного розвитку регіону досягнення сучасного рівня отримання освіти, гуманізація, орієнтація на розвиток особистості, формування системи життєвих цінностей, соціальних норм та інших елементів культури є найважливішою проблемою.
Гострою проблемою є поновлення єдності систем навчання і виховання. Доля регіону значною мірою залежить від поновлення й стійкого функціонування системи, що визначає життєві орієнтири молоді, дає міцну духовну опору на справжні життєві цінності, формує патріотизм. Має бути сформована єдина соціальна концепція – регіон розвивається тільки завдяки тим, хто тут народився і виріс.
Актуальною проблемою є усунення неоднакової, внаслідок соціально-економічних умов, мобільності тих, хто навчається, та вирівнювання можливостей доступу представників різних груп населення до якісної освіти всіх рівнів.
Значимість для регіону наукової діяльності зумовлена не тільки безпосе-редньою зацікавленістю виробництв у використанні нових результатів у тих чи інших галузях економіки, але і тим, що без участі в науково-дослідницькій роботі суб’єктів освітнього процесу не може здійснюватися підготовка фахівців, а також науково-педагогічних працівників і підвищення їхньої кваліфікації.
4. Мета і завдання реалізації програми
Головна мета Програми – розвиток регіону на основі підготовки розвиненої соціально активної, творчої особистості, здатної вирішувати основні завдання промислового сектора економіки регіону, створення стійкого інтелектуального середовища, що забезпечує економічний, науково-технічний і культурний розвиток соціально-економічної та виробничої інфраструктур промислового регіону.
Основні завдання Програми:
- реалізація заходів, що забезпечують високоефективне функціонування системи безперервної освіти, закріплення в регіоні талановитої молоді як основи майбутнього науково-технічного прогресу і промислового розвитку, переходу на виробництво наукоємної продукції;
- адаптація освітньої системи регіону до демографічних і соціально-економічних умов, які змінюються, та у зв’язку з інтеграційними процесами освітньої системи України в Європейську спільноту на основі Болонської угоди;
- консолідація зусиль керівників міст, системи освіти і підприємств регіону у профорієнтаційній роботі з учнями всіх рівнів освітнього процесу, створення сприятливих умов і стимулів для навчання та працевлаштування випускників;
- активна участь промислових підприємств та організацій у практичній пі-дготовці фахівців шляхом надання баз практики, організацій реального курсового і дипломного проектування із залученням провідних фахівців, поліпшення навчально-лабораторної бази освітніх закладів;
- формування комплексу адресних освітніх послуг різних рівнів і напрямів для перспективного розвитку підприємств і міст регіону;
- розвиток, розробка і реалізація інформаційних освітніх технологій і методів навчання, в тому числі дистанційних, в освітній системі міст регіону з ура-хуванням можливостей навчально-консультаційних центрів ДДМА;
- розвиток сумісної науково-дослідницької та науково-технічної діяльності, а також інтеграція науки та освіти і виробництва на базі підприємств регіону;
- забезпечення якості освіти на основі проведення повномасштабного пе-дагогічного експерименту у світі Болонського процесу;
- розвиток системи підготовки і перепідготовки працівників підприємств та організацій регіону;
- розробка комплексу заходів з метою підтримки регіональної Програми;
- удосконалення системи безперервної освіти;
- інформаційне забезпечення реалізації Програми;
- інтеграція комплексу освітніх, інформаційних, науково-технічних, виробничих та інших послуг з вітчизняними та зарубіжними суб’єктами з метою вико-ристання передового досвіду суб’єктами регіону.
Реалізація зазначених завдань передбачає:
- надання громадянам широкого асортименту освітніх послуг у межах договорів на цільову підготовку фахівців;
- гармонійний розвиток особистості та її творчих здібностей на основі мотивацій, сформованої потребами суб’єктів промислової та підприємницької діяльності регіону в цільовій підготовці і подальшому професійному розвиткові кожної конкректної людини на основі її освіти та самоосвіти протягом усього життя;
- подальший розвиток і реалізація регіональної політики у сфері освіти;
- забезпечення правових соціальних та економічних гарантій функціонування і збалансованого стійкого розвитку, системи забезпечення підготовки фахівців для підприємств регіону;
- розвиток єдиного освітнього простору;
- удосконалення взаємодій державних органів влади, органів місцевого самоврядування і промислових та інших організацій в області розвитку кадрового потенціалу регіону;
- досягнення ефективності та високої якості освіти, наукової та науково-технічної діяльності освітніх закладів і підприємств регіону.
5. Напрями реалізації програми та очікувані результати
У сфері створення механізмів моніторингу, прогнозування і правого забезпечення:
- забезпечення і закріплення на практиці принципу пріоритетності системи освіти в життєдіяльності регіону;
- упровадження в практику соціальних замовлень на розробку та реалізацію освітніх програм різних рівнів, напрямів і траєкторій для гарантування розви-тку освіти як цілісної регіональної системи;
- створення служб (структур) маркетингу та інформаційно-рекламного за-безпечення освітньої та наукової діяльності комплексу „ННВК-НКЦ ДДМА”, реалізація в ДДМА, як центрі регіональної політики, безперервної освіти, моніторингу стану освіти; організація і формування єдиного інформаційного простору через розвиток регіональної комп’ютерної мережі. баз даних і створення центру та системи освітньої статистики; розробка середньотермінових і довготермінових прогнозів розвитку системи освіти в регіоні; удосконалення системи механізмів прогнозування підготовки фахівців освітніми закладами регіону з урахуванням потреб підприємств та організацій регіону;
- організація та проведення спільно з Академією педагогічних наук України фундаментальних прикладних наукових досліджень, розробка інноваційних проектів, спрямованих на наукове забезпечення напрямів розвитку освіти в регіоні, затверджених Програмою, становлення і функціонування системи освіти як єдиного освітнього комплексу регіону;
- розробка системи заходів щодо створення робочих місць для студентів, на період проходження навчально-виробничої практики з оплатою праці за вико-нану роботу;
- розробка спільно з Академією педагогічних наук України нормативної правової бази, що регулює наукову та науково-практичну діяльність з проблем освіти в регіоні;
- розробка інформаційно-технічного й організаційного забезпечення реалізації Програми.
У сфері професійної орієнтації молоді:
- удосконалення системи професійної орієнтації випускників шкіл, ліцеїв, гімназій, училищ і технікумів, у тому числі на базі Центру довузівської підготовки ДДМА;
- удосконалення механізмів відбору й тестування найбільш талановитих випускників освітніх закладів;
- організація форм додаткової освіти школярів, що реалізують принципи розвиваючого навчання – комп’ютерна підготовка, наукова робота в межах Малої академії наук і т.ін., конкурси та олімпіади - з метою виявлення обдарованих учнів та їхньої професійної орієнтації відповідно до потреб регіону.
У сфері реалізаціі освітніх програм:
- підтримка Донбаської державної машинобудівної академії та розвиток у державних освітніх закладах додаткових освітніх і консультативних послуг для талановитої молоді;
- створення навчальних програм, які забезпечують варіантність освіти та розвиток різних форм її отримання;
- удосконалення структури змісту освіти та схем підготовки молоді, які поєднують загальну освіту з трудовою діяльністю;
- використання зацікавленості підприємств у розвитку початкової професійної освіти як першого етапу безперервної освіти молоді і створення на базі освітніх закладів початкової професійної освіти консультаційних пунктів для підготовки за професіями, необхідними в регіоні;
- координація і розширення переліку освітніх послуг з метою навчання та перепідготовки незайнятих громадян та працівників, які вивільнюються;
- створення механізмів правових та економічних гарантій самостійності освітніх програм у межах „Навчально-науково-виробничий комплекс (ННВК) – Навчально-консультаційні центри (НКЦ) ДДМА” на основі комплексних договорів з міською владою, міськими відділами освіти, підприємствами та організаціями;
- розвиток інноваційних освітніх програм і технологій безперервної освіти;
- розвиток післявузівської професійної освіти;
- розвиток системи дистаційного навчання.
У сфері наукової діяльності і творчості молоді:
- розробка підприємствами та організаціями регіонів заходів щодо підтримки науково-технічної творчості студентської молоді і науково-дослідної роботи студентів;
- підвищення ефективності наукових шкіл ННВК „Спеціаліст” за пріоритетними напрямами науки і техніки та залучення до наукової діяльності працівників підприємств та організацій регіону;
- розвиток інтеграційних структур, які об’єднують академію та наукові заклади академічного й галузевого профілів та інші організації регіону, що забезпе-чують використання результатів наукових досліджень на практиці;
- розширення участі вчених у регіональних наукових програмах, технологічних дослідженнях та освітніх проектах.
У сфері фінансування і ресурсного забезпечення:
- сформування регіональних економічних механізмів забезпечення Програми матеріально-технічними та іншими ресурсами;
- залучення для фінансування завдань Програми додаткових фінансових ресурсів, у тому числі коштів промислових підприємств регіону;
- розробка системи заходів заохочення студентів ДДМА за успіхи у навчанні та наукової діяльності (стипендії мерів міст, стипендії промислових підприємств і т.ін.);
- розвиток і удосконалення матеріально-технічної бази закладів освіти спільно з підприємствами та організаціями регіону.
У сфері кадрового забезпечення регіонального освітнього комплексу:
- створення механізму прогнозування потреб системи безперервної освіти регіону у педагогічних і науково-педагогічних кадрах;
- розвиток системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних й інших працівників системи професійної освіти, включаючи відділи розвитку промислових підприємств;
- розробка механізму регіональної співпраці у підготовці і перепідготовці педагогічних та науково-педагогічних працівників;
- формування і реалізація міжрегіональних договорів про співробітництво у сфері обміну педагогічними та науково-педагогічними кадрами;
- підготовка участі освітніх закладів регіону у програмах академічної мо-більності.
У результаті реалізації Програми мають бути досягнуті:
У сфері створення механізмів моніторингу, прогнозування й правового забезпечення:
- зростання ролі регіону у збереженні єдиного освітнього простору;
- здійснення підготовки кваліфікованих кадрів з основних напрямів потреб регіону на базі регіонального освітнього комплексу;
- задоволення потреб громадян у високоякісних професійних освітніх послугах з одночасним підвищенням їхнього освітнього рівня, залучення молоді до повноцінної виробничої праці;
- забезпечення виконання регіональних завдань з метою підготовки кадрів для регіональних науково-технічних і соціальних програм розвитку;
- задоволення потреб підприємств та організацій регіону у відтворені кадрів кваліфікованих працівників у всіх основних напрямках суспільно-корисної ді-яльності;
- підвищення конкурентоздатності випускників освітніх закладів на ринку праці;
- удосконалення механізму взаємодії освітніх закладів з виробництвом з метою підготовки висококваліфікованих кадрів;
- забезпечення динамічного й оптимального співвідношення кількості фахівців, які мають різні рівні освіти, в економіці та соціальній сфері регіону;
- формування й забезпечення соціально-економічних механізмів розширення доступу громадян до отримання вищої та післявузівської професійної освіти за рахунок раціонального використання коштів підприємств регіону для підго-товки і перепідготовки фахівців на базі НКЦ;
- забезпечення випереджаючого розвитку і функціонування післявузівської професійної освіти, у тому числі додаткової (підвищення кваліфікації і пере-підготовка фахівців), для підприємств регіону;
- задоволення потреб регіону у фахівцях з вищою і післявузівською про-фесійною освітою, в тому числі через аспірантуру і докторантуру.
У сфері професійної орієнтації молоді:
- формування контингенту випускників шкіл, орієнтованих на набуття професій для задоволення потреб підприємств та організацій регіону.
У сфері реалізації освітніх програм:
- створення умов для підвищення якості освіти та виховання в освітніх закладах усіх форм, типів і видів у комплексі з ДДМА;
- розвиток можливостей для освіти обдарованих студентів з урахуванням їхньої індивідуальності;
- надання можливості вибору професійних освітніх програм, індивідуалізації навчання, створення умов, які забезпечують професійне самовизначення й працевлаштування студентів у школах, училищах, технікумах, на підприємствах та в організаціях регіону на базі освітнього комплексу „ННВК „Спеціаліст” – НКЦ ДДМА;
- оновлення змісту професійної освіти, педагогічних технологій у зазначеній сфері освіти й професійній підготовці студентів;
- створення сприятливих умов для здійснення підготовки робочих кадрів у процесі продуктивної праці;
- поліпшення умов для набуття практичних умінь і навичок, розвитку творчих і професійних здібностей студентів;
- удосконалення системи освітніх закладів середньої професійної освіти на основі інтеграції інтересів комплексу ННВК „Спеціаліст”;
- розвиток інтеграції середньої професійної освіти та інших рівнів освіти при одночасному збереженні якісної визначеності та практичної направленості середньої професійної освіти;
- забезпечення високого рівня якості підготовки фахівців, які мають середню професійну освіту;
- розширення освітніх послуг, які надають середні, спеціальні навчальні заклади у межах ННВК;
- забезпечення змісту середньої професійної освіти відповідно до сучасних рівнів розвитку науки, техніки та виробництва;
- індивідуалізація форм, методів і систем навчання, в тому числі на основі варіативних професійних освітніх програм вищої і післявузівської професійної освіти згідно із замовленнями підприємств;
- інтенсифікація та індивідуалізація навчання, реалізація сучасних інфор-маційних технологій, розвиток у студентів навичок самоосвіти;
- входження до міжнародного інформаційного та комунікаційного простору, в тому числі за рахунок розповсюдження технологій дистанційного навчання;
- створення передумов та умов для подальших широкомасштабних інновацій в освітній процес.
У сфері наукової діяльності і творчості молоді:
- забезпечення сприйнятливості виробничого і соціального середовища до розширення застосування на практиці наукоємних, технологічних, екологічно безпечних, економічних і прогресивних наукових і конструкторських розробок;
- збільшення внеску системи вищої і післявузівської професійної освіти у розвиток досліджень і розробок та упровадження їх результатів на підприємствах регіону;
- збереження і укріплення передових науково і проектно-конструкторських шкіл підприємств та організацій і забезпечення конкурентоздатності і наукоємності продукції регіону.
У сфері фінансування і ресурсного забезпечення:
- активна участь міської влади, системи освіти, керівників підприємств та організацій регіону в розвитку освітнього регіонального комплексу.
У сфері кадрового забезпечення регіонального освітнього комплексу:
- удосконалення системи підготовки і перепідготовки у ННВК педагогічних працівників для освітніх закладів середньої професійної освіти;
- запобігання відтоку педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників освітніх закладів із регіональної системи освіти;
- забезпечення освітніх закладів усіх видів і типів педагогічними працівниками; підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі через систему післявузівської освіти.